Brev:
Får hun mælk nok?
1. juli 2014
Alder:
8 mdr.
Får hun mælk nok?
Hej Helen.
Så skriver jeg til dig igen:-)
Vi er siden sidst blevet forældre til Maya, som fylder 8 mdr her i starten af juli.
Hun er en stor og glad pige. Hun bliver stadig ammet, men vi er rigtig godt i gang med maden. Hun er virkelig interesseret i mad og hun øver og spiser og hviner af glæde.
Jeg har dog en masse spørgsmål, men vil se om jeg kan samle det lidt..
Hun er blevet ammet indtil nu uden problemer, hun bruger sut, men er ikke afhængig af den.
Da hun var 3 uger, fik hun penicillin 1. gang, pga infektion i ørene. Siden har hun fået 2 gange mere og været indlagt, da hun var ca 2 mdr, nogle dage på infektionsafdelingen i Malmø, hvor vi da boede.
Da hun var knapt 4 mdr flytter vi tilbage til Dk. Hun har haft mange øreproblemer og hun har meget ofte væske i mellemøret. Hver gang hun er syg, er hun voldsomt ramt på ørene, og piver og piver, men har kun fået penicillin de 3 gange i Malmø. Lægen her mener, at vi skal se tiden an, men er efterhånden lidt bekymret. Selv lang tid før og efter en sygdomdperiode, er hun generet på ørene, virker det til.
I den sidste uge, har Maya pevet meget og beklager sig selvfølgelig, når hun bliver lagt, skiftet mm. Hun sover med bøger under sengen. Det smitter jo af på nætterne, hvor hun søger mig meget og brystet, men drikker ikke så meget. Ofte er min nærhed nok, men hun sover ofte med mig nu, da vi ikke kan pille siden af hendes seng, med mindre der skal bores, men det kan blive en løsning. Det havde jeg ellers ønsket, så vi kunne få vendt det hele lidt igen og jeg stille og roligt kunne trappe udad amningen om natten.
Hun piver meget og det bekymrer mig og stresser os selvfølgelig. Hvad gør jeg? Men hun er også glad og meget energisk.. Jeg kan ikke gennemskue det. Hun er pt meget utålmodig og bliver sur, hvis vi tager noget fra hende, men det er udvikling, ved jeg.
Hun elsker sin bæresele og er vi ude og sker der noget, piver hun ikke. Her elsker hun at være og falder godt i søvn.
Keder hun sig? Tigerspring? Ondt?
De sidste 2 mdr har jeg ammet liggende, da hun konstant ville op, hvis jeg sad i den "normale" amme-stilling. Jeg ammer stadig før begge hendes lure, hvilket jeg kan forstå er for meget. Men hun drikker ikke meget og derfor har jeg forsat, da jeg er i tvivl om hun får mælk nok.. De to gange, før lurene, får hun dog mere end om aftenen, når hun puttes. Om aftenen slipper hun og vender og slipper og vender og snakker og hiver mig i næsen, i trøjen og snakker og tager strømper af osv. Jeg ved der sker meget motorisk og hun skal igennem det her inden hun sover. Men hun bliver ikke mæt af mælken, fordi hun har så travlt med alt andet, er min fornemmelse.. Normalt falder hun så i søvn ved af putte sig ind til mig eller op ad min arm. Hun er ikke som sådan afhængig af brystet i munden for at sove, hvilket er rigtig godt, tænker jeg.
Vores plan ser sådan ud:
- 07.00 - op
- 07.30 - grød og vand
- 09.30/10.00 - ammes før lur, ca 45-60 min
Efter lur - lidt frugtmos og vand
- 12.00 - grød, brød med smøreost ell andet, fisk, agurkring, mm og vand
- 13.00-13.30 - ammes før lur, sover indtil 15.00-15.30. Men skal engang imellem ammes videre efter første søvnfase.
- eftermiddag - frugt, frugtmos og vand
- 17.30 - grøntasagsmos, men får også vores mad, kogte grøntsager, pastastykker, laks, mm
- 19.00 - Har begyndt at indføre godnat-grød, men spiser ik meget, vand.
- 20.00, ammes, men spiser næsten ikke og sover ca 20.45, da hun lige skal igennem dagen. Lægger hende hurtigt over i sin seng, så hun lige opdager det.
Her kommer min tvivl ind.. Får hun mælk nok? Hun har ok våde bleer, men ikke som før, synes jeg. Overvejer om jeg skal prøve flaske med mme i stedet - om det ville være bedre. Vælling? Har stadig mælk, men ikke så meget som før. Skal jeg bruge mme i grød i stedet og spille og roligt sige farvel til amningen? Og bibeholde den der ved midnat? Jeg er også her i tvivl.. Amning er ok for mig, men eftersom hun ikke spiser meget pt, så går det vel i sig selv i løbet af de kommende mdr...
23.00/00.00 - Ammer hende fra begge bryster.
02.00/03.00 - søger mig/bryst midt på natten, hvor jeg lader hende amme/putte eller hvad hendes behov er.
- 05.00 - små-ammer, men spiser ik meget..
- 06.00 - vender hovedet og vender sig i ca 15 min, hvorefter hun falder hen igen.
Sikke en smøre, men er i tvivl om hun får nok mælk. Hun søger bryst og bliver også ammet, men spiser ik meget. Men måske er hun mæt og bare søger nærhed, nu da hun er i seperationsfasen, måske har ondt?? Hvad tænker du?
Hun skal starte i dagpleje, når hun er 9 ½ mdr - samme sted som hendes søster, på 2 år og 3 mdr. Det bedste sted!
Men hvordan skal jeg forholde mig til putningen der? Er jeg på rette vej, idet hun ikke er afhængig af brystet i munden? Jeg kan pt ikke bare ligge hende- hun skal stadig have nærhed. Hun er ikke vild med vognen og vi slipper som regel aldrig godt fra hverken at lade hende sidde og kigge, indtil hun viser træthedstegn. Vi har heller ik dyrket vognen meget, da vores piger er meget tætte i alderen, så vil gerne bare kunne putte hende i sengen og få lidt frie hænder, når hun sover.
Jeg har både din bog om mad og om søvn, men kan ikke gennemskue det med mælken. Jeg tænker, at jeg vil begynde at putte hende med en klud eller noget snart, sut og mig og så stille og roligt øge afstanden, så hun til sidst kan lægges og selv falde i søvn..
Er det ikke sådan?
Inden længe ville vi gerne flytte Maya ind på storesøsters værelse, men storesøster bruger som regel en lille time på at få snakket og sunget af, inden hun sover. Hun er træt, men har svært ved at slippe dagen. Hun sover ofte først ca 21.00 og vågner ml 06-07, hvilket ikke er meget søvn? Puttes hun af andre om aftenen, tager det max 15 min.
Har du ideer? Tænker at når Maya starter i dagpleje, falder hun nok hurtigere i søvn og tidligere, men hvad gør vi for at storesøster ikke vækker hende?
Har et ønske om at kunne lægge dem samtidigt, læse bog, sige godnat og så gå ud af værelset, men kan slet ikke se om det er indenfor rækkevidde? Hele aftenen pt går næsten med putning, synes vi..
Det var en masse spørgsmål og tanker og har nok endnu flere, men det må være en anden gang. Håber du kan finde hoved og hale i det og har nogle gode ideer:-)
Hilsen
Pigernes mor